Veľký brat na vzostupe
Problematike ochrany súkromia, ktorá ide ruku v ruke s bezpečnosťou ako takou, sa budem venovať častejšie. Dostali sme sa totiž do doby kedy je mnoho pojmov deň za dňom devalvovaných. Facebook zdevalvoval slovo priateľ. Internet, politici a taktiež napr. aj Google systematicky devalvujú (nielen) slovo súkromie. Napriek narážke na Orwellov román 1984 z nadpisu, mojím cieľom nie je šíriť paniku, rozsievať paranoju či bľabotať o nejakých globálnych sprisahaniach jašterov, iluminátov alebo už kohokoľvek kto je aktuálne v istých kruhoch "in". Dávam si však za cieľ informovať o tom, ako sa veci naozaj majú, pretože aj v mojom okolí vidím ešte dosť ľudí, ktorým nič nehovoria ani len cookies napriek tomu, že za posledných pár mesiacov na nich takmer z každej web stránky vyskakujú povinné oznámenia o ich používaní. Určite nemienim nikoho nabádať aby sa "vrátil do jaskyne" a odpojil sa od internetu a telefónu, predsa len je rok 2016. Na strane druhej je určite vhodné zamyslieť sa a uvedomiť si, že pojem súkromie ako ho poznáme zo svojich domovov a obývačiek so zastretými žalúziami nie je ten istý pojem ktorý platí aj vo virtuálnom svete.
Na začiatok sa poďme pozrieť, čo všetko o vás môže potenciálne vedieť len jedna, jediná, súkromná spoločnosť, a to napr. Google. Dnes som totiž narazil na zaujímavý blog na nakedsecurity, ktorý mimo iné odkazuje aj na jednu skvelú, hoc už trošku staršiu, infografiku. A keďže jeden obrázok je lepší než tisíc slov, môžete si ju pozrieť priamo tu. Nehovorím, že sa na 100% stotožňujem s obsahom, obzvlášť v časti "6 spôsobov ako začať brániť Googlu v zbieraní údajov o mne", ale v globále je to veľmi prehľadná a zrozumiteľná ochutnávka toho čo je to "súkromie na internete".
Blog taktiež upozorňuje na funkcionalitu MyActivity priamo od Googlu, ktorá vám dá možnosť prezrieť si aspoň časť z toho čo o vás uchovávajú. Je toho však samozrejme viac a dostať sa k tomu môžete cez, na infografike taktiež spomínanú, stránku Google dashboard. O tom, že je toto už naozaj všetko si však ilúzie, prosím, nerobte. Na záver však upozorňujem, Google mi pre dnešok poslúžil len ako príklad - nie je v tom sám a všakovaké údaje o vás si ukladajú takmer všetky spoločnosti na internete. Ich ciele sú v drvivej väčšine prípadov vcelku prozaické - zarobiť na vás (napr. predajom cielenej reklamy). Na svete totiž dnes nie je nič zadarmo, ani len informácie získané na webe.
Mimochodom, zbieranie informácií nie je záležitosťou len virtuálneho sveta. Alebo si vážne myslíte, že vám váš obľúbený reťazec s potravinami dal klubovú kartičku len preto aby vám mohol poslať tri krát do roka kupóny na pár eur, či 10% zľavu na mlieko?