Ešte stále si myslíte, že vaše súkromie nemá žiadnu hodnotu?
Často krát sa stretávam s názormi ako “Však nech sa pozrú.”, “Je mi jedno, že ma všemožné stránky sledujú.” následne zaklincované už okrídlenými frázami ako “Veď nemám čo skrývať.” a “Údaje o mne sú prakticky bezcenné”. Takéto úvahy nie sú limitované dosiahnutým vzdelaním, či príjmom, a to ich robí, podľa mňa, ešte nebezpečnejšími.
Naše súkromie má svoju hodnotu. Alebo ste si vážne mysleli, že Facebook, Google alebo aj nejaký váš obľúbený spravodajský portál žijú len zo vzduchu? Nie, žijú najmä z reklamy, navyše cielenej. Je na tom niečo principiálne zlé? Samozrejme že nie je, iba však za predpokladu, že vy ako “platiaci” zákazník viete čím platíte a akú to má hodnotu.
Úvahy, ktoré som popísal v úvode však nasvedčujú tomu, že ten predpoklad je mylný. Obzvlášť na internete majú ľudia tendenciu podľahnúť mámeniu slovíčok ako “free”, či “úplne zdarma”. Spoločnosť Kaspersky Lab aj preto spustila zaujímavý experiment (a neklamme si do kapsy - aj marketingovú kampaň). V Londýne otvorili The Data Dollar Store s výtvormi Bena Eineho. Z článku na engadget.com vyberám len pár drobností:
- Chcete si kúpiť hrnček? Stojí 3 fotky z vášho mobilu, alebo screenshoty z aplikácie WhatsApp, SMSiek, či emailov.
- Čo takto tričko? Tiež 3 fotky, emaily či SMSky, ibaže nie náhodné ale posledné 3.
- Za originálny obraz však musíte zaplatiť odovzdaním telefónu do rúk predavača, ktorý si ho prehliadne a sám si vyberie 5 fotiek, či 3 screenshoty.
Reakcie ľudí vzbudzujú dojem, že Kaspersky trafili klinec po hlavičke. Kým na internete niečo podobné robia dnes a denne bez zamyslenia, v reálnom svete sú zrazu o dosť ostražitejší. Zrazu si začnú uvedomovať, že tie ich osobné údaje cenu naozaj majú, ba dokonca i to, že občas majú čo skrývať, hoc nie sú žiadni zločinci ani politicky či inak verejne činné osoby a nerobia nič protiprávne. Tlieskam tejto iniciatíve.