Automobilky vs. IT
Dnes sa vrátim, takpovediac, späť ku koreňom tohto blogu a povzdychnem si nad čerstvým (možným) únikom dát z automobilky Volkswagen. Osobné údaje, vrátane GPS dát, o zhruba 800000 majiteľoch elektromobilov sa „vďaka“ zlej konfigurácii systémov ocitlo voľne prístupné na nete.
Nie na deň, ani dva, ale na celé mesiace. Chybu objavila jedna z najznámejších skupín etických hackerov - nemecký Chaos Computer Club (CCC), ktorá VW na problém upozornila a pomohla ho tak firme odstrániť. Môžeme však iba dúfať, že si to CCC všimli ako prví a tieto dáta neuzrú svetlo sveta aj niekde na dark webe.
Tento prípad je však iba jeden z mnohých, ktoré za posledné roky prenikli na verejnosť z prostredia automobilového priemyslu. Dnešné autá sú počítače na kolesách s enormným množstvom senzorov a uchovávajú o nás, majiteľoch a vodičoch, neskutočné množstvo údajov. Čo sa s nimi potom deje? Ako sú uchovávané? Kde? A sú dostatočne chránené? To sú otázky, ktoré si pri kúpe vozidla pokladá asi málokto. Ibaže aj prípady ako tento nás učia, že asi by sme si ich klásť mali.
Obávam sa však, že by sme si mali položiť aj inú otázku – budeme ochotní zveriť riadenie autonómnemu vozidlu od výrobcov, čo nám za poslednú dekádu predviedli neskutočné množstvo elementárnych bezpečnostných prešľapov? Dokážem síce pochopiť, že ten prerod z viac-menej čisto strojárskej fabriky na technologickú IT korporáciu s produktami na kolesách je neskutočná výzva, ale aj v tomto novom svete musí hrať bezpečnosť prvé husle. Airbag, dobré brzdy a bezpečnostný pás už nestačia.